Frågor & Svar

Här kommer svar på dom frågor och funderingar som EDF har fått in som berör tolkningar, känslor, regler och annat kring ishockey och domarskap.

Har du någon fråga eller fundering? Skicka den till oss.


Fråga:
Hej, och tack för en bra sida. Jag undrar vilka svenska domare som är uttagna till OS. Och även om det är något ytterligare reportage (som det med Persson, Dahmen och Lyth) inplanerat.
Svar:
Tack så mycket!!
Till OS har vi endast en Huvuddomare som åker, Marcus Vinnerborg! Vi passar på att lyckönska honom så mycket.
Det är ju inte vi som planerar reportage eller dyl. utan journalisterna... så vi passar på den frågan.
Inlagd: 2010-02-09


Fråga:
Hur är det egentligen med checking from behind-regeln? Vad är det för kriterier för utvisning, och hur ser straffskalan ut? Jag är nyss hemkommen från Brynäs-Luleå, och i den matchen förekom två situationer som i min bok är just checking from behind, men domaren blåste inte. Skulle vara intressant med lite vetskap i området, så att man slipper gå och vara arg på domaren, om domaren har rätt.
Svar:
Tacklingen skall komma bakifrån i ryggen på motståndaren, den som får tacklingen får inte "utnyttja" att han står med ryggen ut i banan.
Vänder han upp och "tar" tacklingen i ryggen blir det således inte Checking from behind.
Straffskalan är 2+10, 5+Game Misconduct eller Match Penalty. Vid skada finns endast MP som alternativ.
Inlagd: 2010-02-09


Fråga:
När skall Allsvenskan få målkameror?
Svar:
EDFs ståndpunkt är och har alltid varit att det skall införas målkameror genast i både Allsvenskan och Kvalserien. Det är ju dock inte vi som bestämmer om detta, men vi kan bara hoppas att detta hjälpmedel blir verklighet så snart som möjligt!
Inlagd: 2010-01-10


Fråga:
Hur kommer det sig att Ulf R få döma Dif när dom spela? Få Tomas A döma Brynäs, Morgan J och Markus V Troja osv.
Vill ni domare ha denna sk "nolltolerans" som ni aldrig orka fullfölja eller är det bara era ledare som vill ha den. Senare i slutspelet så följer ni ändå inte era direktiv för då höjs toleranse till den nivå som vi som titta på ishockey vill att den ska vara på hela tiden.
Svar:
Det är upp till var och en av domarna att avgöra vilka lag de kan tänka sig att döma.
Om en domare inte vill döma ett lag för att man bor i samma ort, är det upp till den domaren.
Vi följer de direktiv vi får från våra domarchefer.
Inlagd: 2010-01-10


Fråga:
Undrar hur man går till väga om man vill börja dömma hockeymatcher. Har själv spelat i många år men har slutat.
Svar:
Ta kontakt med den som är domaransvarig i den förening som du har närmast till. Han/hon kan hjälpa dig att komma igång!
Inlagd: 2010-01-10


Fråga:
Kommer Sverige att skicka några domare till JVM i Saskatoon och Regina? Vilka?
Svar:
Till JVM åker Christer Lärking, Morgan Johansson som HD och Christian Tillerkvist som LM.
Inlagd: 2009-12-16


Fråga:
Jag har tittat på ishockey sedan 1963, min son spelade hockey i c:a 10 år då jag bland annat satt i sekretariatet ibland. Nu till min fråga:Varför dömer man inte enligt regelboken? Tedenby råkade ut för en high sticking mot Linköping HC, fel spelare fick fel straff trots två domare. Tedenby blev skadad, alltså skulle Hävelid fått 5+GM enligt gällande regelbok, men en annan spelare fick 2+2 vilket straff jag inte kan se i reglerna. I sista perioden fick sedan samma Tedenby en "tackling" av jag tror det var Pihl där han i stället för kroppen tacklade med båda armar och klubba, (boarding?) Han fick ingen utvisning. Varför? Såg verklingen inte dessa två rutinerade domare denna förseelse, eller menade de att Tedenby filmade? Då skulle ju han blivit utvisad! Som jämförelse kan man gå tillbaka två säsonger då Lance Ward fick matchstraff och avstängning för allt, t.o.m. när en motspelare åkte rätt in i honom i en match mot Färjestad.
Svar:
Att fel spelare får sitta av straffet händer ibland. Det viktiga är ju dock att det blir spel i numerärt överläge.
2+2 för High-Stick, blir straffet om man oavsiktligt skadar en motståndare med hög klubba.
Inlagd: 2009-12-16


Fråga:
Varför behandlas nykomlingar i allsvenskan tuffare och får utvisningar för "enkla,lätta" regelbrott när väletablerade lag kan slippa straff, utvisning, för uppenbara "tuffare, ojustare regelbrott. Svara nu inte att så inte är fallet för så ligger det till och det vet även ni. En fråga till!! Vad händer med domare som uppenbart inte är mogna för t.ex. allsvenskan utan mer skulle passa i en lägre division?
Svar:
Självklart finns det ingen värderingsskillnad på de olika lagen, varesig de kommer från Elitserien eller från Div 1!
Att lag,ledare,spelare och publik tycker att sitt lag blir orättvist bedömt gentemot motståndarlaget är vanligt förekommande.
Det förs en dialog mellan ledningsgruppen för aktuell serie, supervisors (de som fysiskt finns på plats för att coacha domarna på matchen) och domarna konternuerligt under säsongen.
Inlagd: 2009-12-16


Fråga:
Jag läste att ni inte fick uttala er om vissa bedömningar längre. Detta tycker jag är att gå fel väg. Det är efter jag läst era ord som jag fått respekt och förståelde för det ni gör, oavsett vilket lag som tilldelas straff. Dessutom tycker jag ni borde, som elitklubbarna, skaffa videoinslag. Jag såg ett sådant inslag med Sören Persson och det var ganska intressant! Vad tycker ni?
Svar:
Det är våra domarchefer som bestämmer om vi skall uttala oss eller ej. Vi stödjer detta till 100% då vi inte vill hamna i fokus.
Vi kommer även fortsättningsvis finnas med i vissa reportage, som tex det med Sören, Jimmy och Peter från Linköping förra säsongen.
Det är skillnad på att uttala sig om en viss situation eller ett påstående från en ledare/spelare, än ett reportage om domarrollen eller dyl.
Inlagd: 2009-10-24


Fråga:
Frölunda och Färjestad har ju tagit fram specialtröjor till den unika utematchen på Ullevi 28/12, kommer domarna också ha retrotröjor, typ beige sweatshirt med skjorta o slips under som man sett på gamla bilder?
Svar:
Vår sponsor Bauer är de som tar fram vår utrustning varje år.
Tillsammans tittar vi på möjligheten att göra nånting extra även för domarna till den matchen.
Inlagd: 2009-10-24


Fråga:
Numreringen på domarna ska tydligen vara mellan 1?99. Var hittar jag en fullständig lista över vilket nummer respektive domare har?
Svar:
Vi har fått flera frågor om vilken domare som har vilket nummer. Denna information vill vi behålla inom gruppen och alltså inte tillhanda ge allmänheten.
Vi hoppas ni alla har förståelse för vårt beslut, då vi övergått till nummer för säkerhetens skull.
Inlagd: 2009-10-03


Fråga:
Tycker ni elitdomare att det blir krångligt med alla regelförändringar som görs inför säsongerna ?
Svar:
Vi tycker oftast att de regelförändringar som görs är för att förbättra ishockeyn på ett eller flera sätt.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Kan man få höra ett utlåtande om vad ni tycker om era nya tröjor ?
Svar:
De är supersnygga.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Finns det några domare som ni tappat inför denna säsongen ?
Svar:
Bland Hd är det Robert Lahti som har fått en ny tjänst på sitt jobb och Mikael Lindqvist dömer i allsvenskan denna säsong.
LM är det Per Svensson och Erik Åström som båda slutar döma.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Är anledningen till att det tagits in så många nya domare till Elitserien, att det ska bli två-domarsystem i många matcher ?
Svar:
Det är en anledning, en annan är att 2st slutat från förra säsongen.
Totalt är det en mer hd än förra året.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Har en fråga till Morgan Johansson. Nu när ni får nummer på tröjorna så behöver du väl inte din gamla med Johansson på ryggen. Kan jag få köpa den? Känner att jag verkligen behöver en domartröja i stället för matchtröja som andra har. Kläm gärna på en autograf också, om det nu är möjligt att få köpa tröjan. Hälsar /AK
Svar:
Morgan låter hälsa att han trots att han är smålänning bjuder på en autograf, tröjan vill han dock behålla själv?
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Hej, Jag var i Linköping, Cloetta Center och kollade på premiär matchen då jag ser på Jumbotronen: Kvällens Huvudomare Marcus Winneborg och Ulf Rönnmark, skulle inte domarna vara helt anonyma??
Svar:
Namnen på domarna tillkännages 2 timmar innan match.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Vilka olika domare har varit ute och "föreläst" för lagen innan seriestarten ?
Svar:
De båda proffsdomarna, Thomas Andersson och Markus Vinnerborg.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Ibland kan det vara så att en spelare har en meter till pucken innan den går över förlängda mållinjen. Det kan vara en kamp om pucken fortfarande men ändå blåser ni av. Jag tycker det är konstigt att man inte låter en situation fortgå, för då är det kamp om pucken. Jag själv tycker det är brist på speluppfattning, men vill gärna veta om hur ni tolkar detta. I vissa fall har man fått se att spelet fortsätter och då njuter jag som hockeyälskare. Tack för att ni ställer upp, även om ni är hatade jämt o ständigt!
Svar:
Vi strävar efter att ta beslut om icing eller inte icing så tidigt som möjligt, dessutom finns det ju en skaderisk om spelarna får fullfölja ner i kortsargen. Ibland tappar ju spelarna respekten för varandra, därför tvingas vi att blåsa även om de båda är nära pucken, men den ändå är över förlängda mållinjen.
Inlagd: 2009-09-30


Fråga:
Hur känns det att Ward och Ledin ska komma tillbaka?
Svar:
Klockrena värvningar till Elitserien!
Alla profilerade spelare välkomnas med varma vantar av oss domare. Ju mer show, engagemang, fysik och sköna "moves" i rinkarna desto bättre!
Inlagd: 2009-07-07


Fråga:
Nu när ni ska införa 4-domars-system, kommer det bli mer domare i Elitserien nästa år eller kommer det komma massa utländska domare till Sverige???
Svar:
För ett antal år sedan spelades alla omgångens matcher på fasta speldagar. Numer spelas elitishockeyn under nästan alla veckans dagar. Det gör att en omgång kan spelas över flera dagar, vilket i sin tur gör att 1 domare kan döma fler matcher i samma omgång.
Teoretiskt blir det alltså inte ett behov av dubbelt så många domare.
Man kan också tänka sig att en match i 4-men-system inte belastar domaren så mycket som tidigare vilket torde göra att man orkar döma fler matcher i veckan.
Dock har nästan alla domare bra civila jobb vid sidan om vilket gör att tidsmässigt inte finns utrymme för att döma fler matcher i veckan. Arbetsgivaren säger NEJ samtidigt som frugan kanske inte heller blir stormförtjust av mer frånvaro hemifrån?
Våra coming referees kommer nu att ha fler möjligheter at få chansen i elitserien. Flera av våra grannländer dömer redan med 4-men-system. Inga mer utländska domare kommer att komma till Sverige p.g.a det nya systemet. Förutom dom som redan är inne i REP(Referee Exchange Program).
Inlagd: 2009-06-01


Fråga:
Tjena! Nu när ni domare ska få nummer på era tröjor, Hur ska man veta vem man ska "Klaga" på? ;-) /Eric
Svar:
Hej Eric!
Ja det har du helt rätt i. Internationellt har vi varit utan namnskyltar under längre tid vilket gjort att domararbetet blivit mer funktionsmässigt och mindre kopplat till en viss person.
I dagens elitidrottssamhälle är det tyvärr en tydlig "utveckling" mot att domaren blir personligt hudflängd om det tas beslut som negativt påverkar det egna laget. Ta som exempel Norges svar på Andres Frisk. Såg själv Chelseas egen TV-kanal efter CL-matchen mot Barcelona och det var väldigt mkt diskussion om just den norska domaren och hans insats.
Med nummer blir det alltså mer anomymt och förhoppningsvis mer fokuserat på spelet och dom supersnygga målen.
Koppla sedan också på 4-men-system(4-domars)!! Då kommer du, Eric, att få stressiga matcher om du ska hinna med att se vem blåste för vad ;-)!!
Inlagd: 2009-05-26


Fråga:
hejsan! hur går det egentligen med uppdataeringen på hemsidan? tycker de va väldigt kul att läsa
Svar:
Vi är ett aktivt gäng, glada hockeynördar, som har domarskapet som ett x:a knäck. Under vintern blir det väldigt mkt hockeytugg! När väl den svenska elitsäsongen tar slut, kryper vi in i våra hålor, vilar samt förbereder oss inför den kommande vintern.
Kommande säsong drar för oss, igång igen kring början av juni då vår första elitkurs startar i Halmstad.
Väl mött på webben igen då.
Inlagd: 2009-05-19


Fråga:
Fråga Vinnerborg hur det kändes i kropp och själ (mm)när han dömde Skellefteå-Linköping i sex perioder...
Svar:
Att döma nästan två matcher i en sätter givetvis sina spår! Fysiskt så gäller det att fylla på reserverna så fort möljighet ges, samt att man får hushålla så gott det går väl ute på isen. Samtidigt som man försöker göra detta så vet man likväl att en enda missad situation kan avgöra hela matchserien! Den stora utmaningen är dock att hålla huvudet fräscht, tunnelseendet kommer alltmer ju längre tiden går. Vi måste ständigt jobba med varandra i teamet för att hålla oss så alerta som möjligt. Efteråt känner man en enorm tomhet, men samtidigt en lycka över att ha fått delta i en härlig hockeyhändelse!
Inlagd: 2009-05-19


Fråga:
Hur går utnämningarna till de olika internationella turneringarna under säsongen till? Tillsättningarna sker ju långt i förväg så det är ju knappast dagsformen som avgör (som för spelarna)!? Domarna från andra nationer är med år efter år medan de svenska "turas om", ändå får vi oftast de bästa matcherna! Borde inte det innebära att det ska vara fler svenska domare i internationella turneringar, vi har ju uppenbarligen både bredd och kvalitet?
Svar:
Uttagningarna till de internationella turneringarna tas ut helt och hållet av IIHF:s domarkommitté. Varje landsförbund skickar dock in rankingen för sina domare och linjemän efter varje säsong som IIHF:s domarkommitté också tar med i bedömningen när de gör uttagningarna till de olika turneringarna.
Glädjande nog har våra svenska domare och linjemän hållit sig väl framme och dömt fantastiskt bra under de senaste säsongerna vilket bidragit till att vi har fått döma många "viktiga" matcher i såväl VM- som OS-turnerningar.
Något som också är positivt, så att vi inte hamnar på efterkälken internationellt, är att Svenska Hockeyligan beslutat att införa 4-domarsystem till nästa säsong i Elitserien. 4-domarsystemet används i samtliga "stora" internationella turneringar vilket gör att våra domare och linjemän förhoppningsvis kan bibehålla vår "höga" status internationellt.
Inlagd: 2009-05-19


Fråga:
Får man dra pucken bakåt vid straffslag?
Svar:
Ja, det får man! Så länge det sker naturligt i dragningen!
Inlagd: 2009-04-20


Fråga:
Vad gör ni domare under sommaren då det inte är någon hockey? Visst majoriteten av er har ju "riktiga" jobb, men vad gör Vinnerborg resp. Andersson?
Svar:
Bland annat följande: Träning inför kommande säsong. Ledande av div. domarrekryteringsutbildningar. Elitkurser ? den första går av stapeln i juni i Halmstad. Regelboksläsning!! Vissa av domarna åker på Internationella symposium/träffar. Proffsen har också några sponsoraktiviteter dom brukar delta i.
Inlagd: 2009-04-20


Fråga:
Hur är "lyxen" för er domare när ni kommer till större arenor som t ex Globen, Hovet och Scandinavium ?
Svar:
Generellt på dom flesta elitarenor:
Tillgång till handdukar och dricka/kaffe/sportdryck. Frukt och smörgåsar brukar också finnas tillgängligt för oss.
Klubbor & handskar för den som värmer upp på isen.
En domarvärd som kan svara på frågor och som hjälper oss med olika bestyr.
En genomgång av säkerhetsläget innan varje match med säkerhetsansvarige.
På flera av arenorna finns det också tillgång till mat efter matchen.
I Globen har vi även skinnsoffa för den som tycker sådant är lyxigt..
Överhuvudtaget fungerar servicen kring elitmatcherna på ett förstklassigt sätt.
Inlagd: 2009-04-17


Fråga:
Om det är en situation där pucken är inne, men ni inte uppfattar denna situation och låter spelet fortgå, kan då måldomaren på något sett göra er uppmärksamma på det som hänt ?
Svar:
Dom kan ringa ner till speakerbåset och sätta igång en ?saftblandare?. När väl spelet sedan stoppas kan vi lyssna av med måldomaren och ev. döma mål & backa klockan.
Inlagd: 2009-04-17


Fråga:
Vilka spelare/ex-spelare skulle ni kunna tänka er bli en bra domare ?
Svar:
Det finns många bra ämnen: Johan Thornberg, Leif Boork(om än inte spelare), Jörgen & Kenny Jönsson, Emil Kåberg(?!), Johan Davidsson,Nicklas Falk... det finns fler...
Spelare som har fysiken, kan spelet, vågar stå för sina egna åsikter och gillar när det tryck på läktarn..
Inlagd: 2009-04-08


Fråga:
Skulle ni domare vilja se en stängd Elitserie ?
Svar:
I hockey finns inge bättre än en kampfylld kvalserie resp. slutspel.
Vi är därför definitivt FÖR en öppen elitserie.
Inlagd: 2009-04-08


Fråga:
Två frågor:
1. Är inte tiominutersstraffet för målvakter tämligen verkningslöst? Laget skickar ju bara en bänknötare/junior att sitta av straffet och keepern kan fortsätta att leva rövare. Varför inte göra som i t.ex. innebandy, där sitter målvakten själv av tiominutersutvisningar.
2. Vad är motiveringen till att spelare får passa pucken med handen i egen zon men inte på resten av banan?
Avslutningsvis tycker jag ni gör ett riktigt bra jobb. Sören Persson var grym som matchledare i final ett.
Svar:
1.Det finns en grundmässigt vårdtake om att det är felaktigt att kasta in en ouppvärmd mv i 10 min, med stor skaderisk som följd. Det är en av orsakerna till att inte skicka mv av banan i 10 min. Sedan ska det vara en spelare som var på isen när foulen utfördes som avtjänar straffet. Är det då förstalinan som spelar så blir det ändock ett skapligt avbräck. 10:an måste också vara kvar då det ibland inträffar att mv drar på sig ytterligare en 10a. Då blir det ett automatiskt Game Misconduct och andra "kepsen" får hoppa in och spela resten av matchen.

2. Enl. reglerna ska pucken spelas med klubban. Punkt slut. Sedan några år tillbaka har man infört att handpass får ske i egen zon.Vet inte riktigt varför men vi domare tycker det fungerar väldigt bra. Tror själv det skulle bli väldigt mkt viftande med händer och armar om regeln skulle gälla hela banan.
Många av dom regeländringar som beslutas, fattas på Internationella Hockeyförbundets möte under sommarn. Där deltar all världens hockeynationer. Ett problem i ett land behöver inte alls vara ngt pbm i ett annat. I sann demokratisk anda försöker vi i Sverige ändå anamma dom regelförändringar som genomförs på detta summercamp. Detta för att underlätt våra vårt jobb i internationella matcher, oavsett om du är spelare, tränare eller domare.

Alla lovord till oss domare tas tacksamt emot. Lovar vidarebefordra din åsikt till Sören.
Inlagd: 2009-04-08


Fråga:
Varför kallas Thomas Andersson för "Kuben" ?
Svar:
Jo de var när jag kom upp i högstadiet och var lite rultig...eller rättare sagt tjock!! Då var mina kompisar väldigt snabba att hitta på ett smeknamn. och de tyckte kuben passade bra på en tjock kille.
De var ju inte såå roligt i början men med åren så är de väl helt okey och jag har ju kanske blivit lite längre nu, så min kropp har dragits ut lite...ha ha
Däremot så gillar jag inte när man hör barn retas för hur de ser ut o.d. Sånt är ett djäkla otyg.
/Thomas "Kuben" Andersson
Inlagd: 2009-04-05


Fråga:
Varför fanns inga svenska linjemänn med när Vinnerborg/Lärking dömde VM-finalen ?
Svar:
Konkurrensen bland domarna är stenhård även internationellt.
Förutom att döma väldigt bra finns det också aspekter såsom politik och landtillhörighet som spelar roll när man blir uttagen till att döma just VM-finalen.
Att ETT land får möjlighet att ha två domare i en VM-final är i det närmaste unikt. Att vi skulle få möjlighet att ställa upp med än fler, i en VM-final skulle vi själva se som ett "UNDERVERK".
Inlagd: 2009-04-05


Fråga:
Finns det elitdomare som bara vägrar att döma med vissa kollegor ?
Svar:
Under en säsong med över 300 elitmatcher och väldigt många snabba och viktiga beslut är det klart att det uppstår situationer där man inte trivs 110 med varandra.
Dock är det ytterst sällan som det går så långt att man ställer krav på att man inte kan döma med ngn speciell. Själv har jag under mina 18,5 säsonger endast vid en kortare tidsperiod avsagt mina uppdrag med en viss linjedomare. Hände för över 10 år sedan så det är preskriberat.
Det finns ett arbete i elitkåren som under flera år bl a belyst hur viktigt det är med att konstruktivt kunna ge och ta kritik. Det arbetet har internt utvecklat dialogen mellan domarna på ett bra sätt.
//Robert Lahti
Inlagd: 2009-04-05


Fråga:
Är anledningen till att ni blåser så "fort" när ni tror att målvakten blockerat pucken, för att det inte ska bli gruff framför kassen ?
Svar:
Det är ofta väldigt tufft framför kassarna. En snabb avblåsning kan därför ge ett lugn i matchen och undvika forceringar in mot mål och målvakten.
Inlagd: 2009-04-05


Fråga:
Är det inte Föööööörbannat svårt att hinna att se vem som gör assisten till mål, och vem som passade innan dess ?
Svar:
I elitserien har vi det bra förspänt då folk på läktaren tar hand om assisterna. I alla andra serier får vi lösa det mellan oss tre randiga och ibland blir det därför ändringar då någon ur lagen kommer fram och tycker att han själv borde fått en assistpoäng.
Ibland blir det också ändringar efter matchen då ngn upptäcker att han inte blivit angiven som rätt passare.
Inlagd: 2009-04-05


Fråga:
Varför har Thomas Andersson en guldfärgad visselpipa ?
Svar:
"ja, hur kan det komma sig. Jo, han har dömt i en av de guldpipor som han fått av spelarna vid framröstningen av Årets domare. för närvarande är det 06-07...."
mvh thomas
Inlagd: 2009-04-05


Fråga:
Hur ofta dömer elitseriedomarna i Allsvenskan ?
Svar:
Det är väldigt olika, vissa dömer 50-50 och andra nästintill 100% Elitserien. Helt beroende på hur mogen man är som matchledare och var man befinner sig formmässigt.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Får ni ha egna sponsorer ?
Svar:
På off ice equipment får vi teckna egna sponsoravtal, dvs uppvärmningsdress, bagar, mössor osv är det fritt fram för sponsorer att kontakta oss.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Brukar ni titta på elitseriehockey på plats/framför TV:n då ni själva inte dömer ?
Svar:
Alla domare är hockeyälskare och njuter gärna av att se matcher i soffan eller på plats.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Vilket lags publik gillar ni flesta domare bäst ?
Svar:
Den publik som lever om mest och hyllar det egna laget hårdast är roligast att döma.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Händer det (ofta)att ni domare blir hotade ?
Svar:
Tyvärr förekommer det flera gånger per säsong att domare hotas när de utför sitt arbete.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Hur många olika "ersättningar" får ni per match ? (matchersättning? reseersättning? restidsersättning? förlorad arbetstid?)
Svar:
Matcharvode, traktamenten av olika slag, förlorad arbetsförtjänst och milersättning.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Hur många obligatoriska möten/träffar/samlingar har ni under en säsong ?
Svar:
Kurs 1 är 4 dagar i maj/juni, kurs 2 är 3 dagar i augusti/september och sedan kurs 3 (slutspelsträff) i februari/mars.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Har läst att ni är på plats 1,5 och ibland 2 timmar före match. Men har ni någon bestämmelse för när ni senast måste vara på plats ?
Svar:
Senast 90 minuter innan matchstart.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Använder ni domare fler skydd än hjälm ?
Svar:
Skridskor, benskydd, susp, inline hockey-girdel, armbågsskydd och hjälm med visir är standard. En del använder halsskydd och lättare överkroppsskydd utöver detta.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Är domarna Mikael och Olof Lindqvist släkt ?
Svar:
Nej. Däremot är Sören och Niklas Persson bröder och Peter och Tobias Andersson släkt i direkt nedstigande led.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Varför dömer inte Joakim Karlsson längre ?
Svar:
Varför spelar inte Börje Salming hockey längre? Alla sagor har ett slut, så även sagan om legenden Jocke Karlsson.
Inlagd: 2009-03-26


Fråga:
Varför använder inte ni hockeydomare headset som domarna i bl a fotboll i bandy har ? Det är ju väldigt effektivt....
Svar:
Vi provade detta framgångsrikt under träningsmatcherna innan säsong för några år sedan. Ett bra hjälpmedel, men tyvärr så fungerar det inte när det blir fullsatt i arenorna. Ljudnivån på isen i en fullsatt arena är så högt att det inte går att få en acceptabel ljudnivå på headseten.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Varför finns det "vissa" få huvuddomare som hjälper till att gå emellan bråk, menas de flesta andra huvuddomarna aldrig gör det ?
Svar:
Instruktionerna är att HD observerar och LM agerar vid bråk. Ibland är det dock så att HD är närmast situation och kan ingripa direkt och avstyra bråken för att minimera utvisningarna.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Varför står tiden still vid straffslag, det är ju en del av matchen ?
Svar:
En fråga för Svenska Ishockeyförbundet. Vi agerar efter regler och direktiv som de tar fram.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Vilken är den roligaste anekdoten ni har att dela med er av ?
Svar:
Det är en del av det roliga med att vara domare, allt som upplevs på och utanför isen. Att beskriva den här skulle ta alltför lång tid och plats på sidan.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
På vilka fler sätt än att "lira gris" värmer ni upp på?
Svar:
Vanligast är att jogga, cykla eller spela gris. Sedan så brukar vi värma upp på isen med puck och klubba, men det anser Elitseriens Sportchefer att vi inte skall göra, så den möjligheten försvann i och med detta slutspel. I Finland är det obligatoriskt med att värma upp på is för domarna, de har till och med inskrivet i sina kontrakt att de inte får spela boll pga skaderisken.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Brukar ni domare sjunga med i nationalsången ?
Svar:
En del sjunger, andra inte.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Har följt den debatt som har uppstått efter matchen mellan Rögle-Leksand där tyvärr Rönnmark enligt mitt tycke fick alldeles för mycket skit för sin insats, utan att starta en liknande debatt på denna sida undrar jag hur mycket en klubb kan kritsera och fördöma en domare i media i efterhand utan påföljd?
Svar:
Vi har inte sett någon definition på vad som får sägas eller inte, men tar som tidigare kommunicerats gärna emot konstruktiv feedback. Feedbacken skall dock vara mellan domarteamet och berörd part och inte via media.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Hej. Jag undrar om ni brukar kolla på hockey på TV ibland, och räkna hur många regelbrott som sker i en match ungefär. Eftersom domaren på isen inte kan se allt, men en domare i tvsoffan se mycket mer så skulle det vara kul på ett ungefär hur många minuter vardera lag egentligen skulle ha, om vi gå punkt och pricka efter regelboken.
Svar:
Skulle vi döma till punkt och pricka efter regelboken och ta hjälp av repriserna så skulle det säkert bli några minuter extra för vardera lag.
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Fråga 1. Hur råder bedömningen när det på en dubbelutvisning ska kvittas eller ej. Fråga 2. Ibland är det precis att en spelare hinner fånga upp pucken innan förlängda mållinjen. Varför låter man inte en sådan situation fortsätta då det fortfarande är kamp om pucken i det läget?
Svar:
1. Alla minuter (likadana straff) som sker vid samma tillfälle skall kvittas, så länge det inte är fråga om en 2:a per lag i ordinarie speltid/sudden death och lagen vid tillfället har 5 man var på banan. Då spelar man 4-4.
2. Om pucken hinns upp innan förlängda mållinjen så kan det aldrig bli icing (om det är det du menar?).
Inlagd: 2009-03-23


Fråga:
Det var en expert på TV som här om dagen berättade att en domare i något slutspel var osäker på en regel. Så denne domare åkte fram till båset tog fram regelboken.... Och fem minuter senare så kunde han framföra det slutgiltiga donmslutet. Vilken domare var detta ? Vilken säsong ? Och i vilken situation gjorde han detta ? ....Eller kan detta bara vara en osann skröna ?
Svar:
Det visar sig att du har helt rätt i din fråga! Under början av 90-talet så fick Kuben tillsammans med domarcoahen Bosse Lundqvist läsa regelboken i speakerbåset i matchen MoDo-HV71. Regeltolkningen var att en spelare hade kommit in för tidigt från sin utvisning och laget gjorde mål. Detta händer inte så ofta och teamet tyckte det var enklast att pausa och göra rätt!
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
När kommer antalet proffsdomare att utökas ?
Svar:
Det är en fråga för SHL. Vi har några domare som är sugna, men inget är klart i dagsläget.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Hur resonerade förbundet när dem tog ut Marcus Vinnerborg och Thomas Andersson som proffsdomare ? Tog de dom för att de två ansågs vara bäst eller för att dessa två hade möjlighet ?
Svar:
Andersson och Vinnerborg ansågs mest lämpade av de som sökte jobben, precis som vid en vanlig rekrytering.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Nu i dagarna blev det klart att det nästa säsong kommer att spelas en utomhusmatch på Nya Ullevi. Tror du det kommer bli lite prestige mellan er domare över vilka som kommer få döma denna match ?
Svar:
De som blir uttagna att döma Frölunda-Färjestad på Ullevi kommer säkerligen att bli stolta och trycka upp egna T-shirts.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Om man tar ishockey kontra fotboll så ser man mycket oftare att Yngre och Nya förmågor får döma Allsvenskan (högsta-serien) i fotboll. Men varför är det nästan bara "de gamla vanliga rävarna" som dömer i hockeyns Elitserie ?
Svar:
Gammal är äldst, eller vad heter det? Kvaliteten på Elitseriedomarna är hög och därför har det varit svårt för nya killar att slå sig in.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Vad är det för extra rutiner som gäller för er domare då ni ska döma TV- sända matcher (vet att 99% av alla elitseriematcher sänds i TV, men endå ?)
Svar:
Inga övriga rutiner mer än att vissa tar ett extra tuggummi och vattenkammar sig innan nationalsången. Sedan brukar vi anpassa oss efter TVs behov av att visa repriser.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Såg på gårdagens match mellan Frölunda och Luleå. Där tog Thomas Andersson (som för övrigt i mitt tycke är Sveriges bästa domare) en utvisning för "checking to the head". Vilken utvisning han tog minns jag inte (2+10 ?) Men vad jag hört så ska ALLA "checking to the head" bestraffas med något form av matchstraff. Har jag fått fel info då ?
Svar:
Andersson gjorde helt rätt. Möjliga straff för Checking to the Head: 2+10 min, 5 min+Game Misconduct eller Match Penalty.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Vid ett tillfälle sa en s k "hockeyexpert" att: "Man ska ha klart för sig att elitdomarna inte ens gillar varandra. Titta bara på en domarträff jag var på. Där ville inte domarna dela med sig av ett endaste smack till någon annan, för dem konkurerar allihop om att få döma SM-finalen i April.... Dom är inte ett team. DEFINITIVT INTE !" Vad tycker/säger ni om detta uttalandet ?
Svar:
Vi domare är ett eget lag och har grym sammanhållning och team spirit. Visst, vi tävlar om att få döma sista finalen, men tävlar inte spelarna i lagen om att få spela i första line?
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Tycker trots allt inte ni att det denna säsong varit väldigt många felaktiga beslut vid videobedömningarna ?
Svar:
Vi tycker att VMD har gjort väldigt många korrekta beslut som har underlättat vårt jobb på isen. Vi är väldigt glada att de finns som stöd för oss matchledare.
Inlagd: 2009-03-20


Fråga:
Sitter och tittar på Timrå - HV71, kvartfinal 6, där HV precis fått ett mål efter videobedömning. Spelet fortsatte 45 sekunder efter situationen fram till avblåsning innan domaren kontaktade videomåldomaren. När sedan spelet fortsatte med tekning efter mål så ställdes klockan tillbaka till tiden när målet gjordes. Vad hade hänt om endera laget gjort mål under dessa 45 sekunder? Hade ett sånt mål också räknats så att det kunde blivit tex 2 mål för HV "samtidigt"? Hur hade klockan justerats i så fall?
Svar:
I ovanstående fall hade enbart det första målet godkänts och tiden hade ställts tillbaka till när det gjordes. Det kan aldrig bli 2 mål.
Inlagd: 2009-03-18


Fråga:
Hur är det möjligt att Molins mål ska bli godkänt om Lauritzén hade hunnit på den? Hög klubba är väl fortfarande hög klubba och då borde det rimligen blåsas av i vilket fall som helst.
Svar:
Vid skott i mål gäller ribban(127cm) som höjd, annars är det axelhöjd. I det ovanstående fallet träffade Molin pucken ovanför ribban men under axeln.
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Hej Måste säga att jag är lite besviken på eran blogg. Denna som blev så uppskriven, och skulle ge oss en fantastisk inblick i domaren situation, har ju bara givit oss korta, tråkiga kommentarer om matcherna, och vad som har hänt i dem. detta är ju något som vi kan se själva från läktaren. Det mest spännande ni har skrivit om är något som kunde ha blivit bråk. Jag hoppas verkligen att eran blogg blir MYCKET bättre annars är det nog ingen ide ni har någon, eftersom ingen kommer att läsa den. Mvh Josse
Svar:
Hej Josse,
Det är tråkigt att du är besviken på vår blogg. Vår sida skall dock ses som en informativ sida om livet som Elitseriedomare och där läsare kan hämta information om vår förening, stipendium och diverse nyheter osv. Bloggen är ett sätt att spegla våra reflektioner kring matcherna och våra tolkningar som sker, den kommer aldrig att bli en Se & Hör kring det som händer på isen. Det är en välbevarad hemlighet mellan oss domare och de spelare som deltar. Att sedan diverse kvällspress blåste upp att vi kommer att avslöja ALLT som sägs på isen, det var deras lyckade kupp för att så sälja fler tidningar.
Kom gärna med förslag på vad du vill läsa om så skall vi jobba för att komma fram till det. Vi är inga Blondin-Bellor, men tar tacksamt emot förslag. Dock kommer vi att hålla oss restriktiva mot att avslöja vem som säger vad där ute.
MVH, Fredrik Carlman, Ordförande EDF
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Hur lång brukar vanligtvis huvuddomarens matchgenomgång tillsammans med linjemännen att vara ?
Svar:
Grundserie ungefär 10 minuter mellan linjemän och huvuddomare. Sedan har linjemännen en genomgång på 5 minuter med varandra. Utöver detta så har teamet alltid en genomgång under 5 minuter med videomåldomare och om det är en domarcoach på plats så brukar denna förfoga över 10-15 minuter. Så sammanlagt lägger vi ca 30 minuter på genomgång innan match. Under slutspelet så blir det upp till 45 minuter innan match men här har man även en telefonkontakt med teamet som dömde matchen innan för att få en kartläggning över vilka situationer som har uppstått matchen innan. Det diskuteras även vilka femmor som har matchats mot varandra, vilka som har fått uppdrag att punkta nyckelspelare osv.
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Vad händer om en domare som är uttagen att döma slutspelet/kvalserien, inte kan döma detta (typ p g a avstängning eller skada) -Tas en ersättare in då eller fortsätter ni med de domarna ni har som uttagna ?
Svar:
Eftersom vi har 8 uttagna HD och 16 LM att döma slutspelet så behövs inga reserver. Vi som är uttagna fortsätter och allt eftersom det blir färre lag kvar så sållas en del funktionärer bort. Det brukar, när finalserien börjar, finnas 3 HD och 6 LM kvar. Dessa slåss sedan om att ta domarnas SM-guld dvs få döma sjunde och avgörande finalmatchen
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Hejsan! Roger Rönnberg (Luleås tränare) klagade på att Obsuts utvisning var totalt felaktig och önskade även, hånfullt, domare Sjöberg trevlig sommar. Sånt där brukar vara fokus på, och visst kan man inte kritisera domare som man vill i Sverige? Det finns flera andra tränare (minns speciellt Per Bäckman) som aktade sig för att kritisera domaren i risk för avstängning/böter. Visst, domaren gjorde ett misstag igår, men Rönnberg klagar på mycket utöver det. Borde det inte bli någon åtgärd? Det tycker jag.
Svar:
Vi tycker väldigt mycket om att få feedback från spelare, ledare och övriga hockeyexperter (media, publik, Wikegård), men att läsa om hur dålig man är i tidningen dagen efter leder väldigt sällan till att man utvecklas i rätt riktning. I en tidigare fråga så kan du läsa om att det negativa som sägs om oss ofta sägs i affekt direkt efter match och blåses upp av media. När detta händer så ringer oftast den personen som har uttalat sig och ber om ursäkt dagen efter. Det bästa är när vi, tillsammans med spelare eller ledare, kan titta på match-DVDn och komma överens om hur situationer skulle ha lösts för bästa utgång. Det är utvecklande för lagen (som förstår hur vi såg situationen alternativt varför vi inte såg den) och för oss domare (för att vi förstår vad lagen tränar på och därigenom ger oss spelförståelse).
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Ponera att ett lag har 1 minut kvar på en utvisning och en avvaktande utvisning när andra laget gör mål. I nhl så blir den utvisning med kortast tid kvar avverkad, dvs laget har en 2 minutersutvisning kvar. I elitserien avverkas den avvaktande utvisningen, dvs den tidigare utvisade spelaren har 1 minut kvar av sin utvisning. Vilken regel gäller för internationella matcher? Jörgen
Svar:
Samma som Sverige, dvs den avvaktande utvisningen faller.
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Hej! Är inbiten Brynäsare ifrån Gävle och var ner och kollade på 4.e kvarten mellan Färjestad-Brynäs. Jäkligt bra match trots att det tog slut för våran del... Tycker även att Rådbjer höll en riktigt bra nivå i matchen trots en riktigt grinig första period. En sak tänkte jag på och det är där min fråga kommer. Varför fick inte Wallin i Färjestad matchstraff när han skickar hanskarna i isen och sopar på Andreas Dackell i Brynäs som håller handskarna på och försöker ta sig loss och därifrån...Är det inte längre matchstraff när man kastar handskarna eller är det någonting jag har missat? :P Mycket tacksam för svar! /Emil
Svar:
Hej Emil, efter telefonsamtal med Rådbjer så tackar han för berömmet och hänvisar till regel 528 A och E/G där den första säger att en spelare som under ett slagsmål tar av sig handskarna skall få 10 min (Misconduct) och de andra paragraferna säger att spelare som gör sig skyldig till onödigt hårt spel alternativt inte lyssnar på HD/LM tex kan få 2+2. Således var det Rådbjers tolkning i detta fall.
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Har en tid funderat på varför inte hantering av utvisningar, ex. uppskjutna straff, kvittning (ersättare och numerär på isen) och vem som ska in på isen vid mål hanteras datoriserat. Frågan aktualiserades ju olyckligt i K4... Och vi får väl förutsätta det "som inte får hända" kommer inträffa även fortsättningsvis. Men man kan ju minimera risken genom att välja lämpliga verktyg. Finns några sådana tankar?
Svar:
Mycket bra idé. Det som är på gång är en typ av lathund som sekretariatet kan ha hos sig och minska risken för fel. Nu sitter även domarcoachen bättre och framförallt närmare så att han kan bistå med sin expertis. Det är även sagt så att det skall upprättas kommunikation mellan sekretariat och domarcoach så att spelet kan hållas tills han kommer dit. Men visst, din idé är bra, kanske du borde ta fram en produkt och ansöka om patent för att sedan sälja det till världens alla ishallar?
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Hej! Jag undrar: Vid misconduct; När utdöms ett personligt straff (10 min), och när drabbas laget (2 min)?
Svar:
Väldigt kort: När man hör/ser vilken spelare som säger vad och att det är över gränsen, så utdelas personligt straff 10 min Misconduct. Hör vi något över gränsen från båsen och inte vet vem det var som sa det, så delas ett lagstraff ut dvs 2 min att avtjänas av valfri spelare förutom målvakt eller reservkeeper.
Inlagd: 2009-03-17


Fråga:
Jag undrar om ni för döma för det laget som kommer från samma stad som ni gör? Till exempel Thomas Andersson han kommer väl från Gävle? Får han då döma Brynäs matcher?
Svar:
Huvuddomare dömer inte i lag från samma stad förutom huvuddomarna från Stockholmsområdet. Linjedomarna får döma lag från samma stad.
Inlagd: 2009-03-13


Fråga:
Hur får ni era uppdrag ? Via telefon eller datorn ?
Svar:
Vi får våra uppdrag mestadels via datorn(en portal), under slutspel och vid sena återbud får vi dom via telefon(samtal eller sms)
Inlagd: 2009-03-13


Fråga:
Hej! Vilken arena/ishall är värst för er domare att döma i?
Alltså, omklädningrum och så vidare.
Svar:
Vi vänder på frågan och lyfter fram några bra exempel på vad vi som domare uppskattar. Linköping har en bastu, mycket uppskattat efter match. Skellefteås nybyggda arena med stort domarrum är bra med enkel access till isen. Gävle har outstanding mat efter matchen. Modos och Södertäljes domarvärdar gör alltid mycket för oss domare och hjälper oss med kunna fokusera på rätt saker. Det var några exempel på vad vi gillar med de olika arenorna, de övriga klubbarna håller också hög standard och det är svårt att hitta något negativt med arenorna i Elitserien.
Inlagd: 2009-03-11


Fråga:
Hur kommer det sig att vissa av domarna som är med i utbytet håller så låg klass, är detta för att deras ligor inte håller samma klass som Elitserien och finns det inga minimikrav för att få deltaga i detta utbyte?
Svar:
Domarna i utbytet från de andra länderna tillhör alla högsta ligan där de kommer ifrån. Även om bedömningsnivån och reglerna är samma i deras hemland så kan det var en annan syn på hur hockey skall spelas i deras hemland (jämför Sverige med Ryssland och Canada så har du tre olika synsätt i hur hockey skall spelas). Detta gör att ibland att domarna upplevs döma annorlunda än de svenska domarna när de är i Sverige och dömer. Vänd på frågan, hur upplever en slovak att Marcus Vinnerborg dömer i slovakiska ligan?
Inlagd: 2009-03-11


Fråga:
Hej! En sak jag har funderat på och som jag stör mig på ganska rejält är: Efter avblåsning för blokering hos målvakt blir det ofta lite gruff. Varför i helvete är linjedomaren där fortare än ögat och ska försöka "sära" på dom? för att dom inte ska bråka.
Svar:
De svenska linjemännen agerar efter de direkt som de får inför varje säsong. Direktiven följer ofta internationella direktiv men det finns även en sport och regel-grupp i Sverige.
Inlagd: 2009-03-11


Fråga:
Vart går egentligen gränsen för matchstraff? Om en handske ryker ett bråk. Matchstraff?
Svar:
Gränsen för matchstraff får vi hänvisa till regelboken, det blir en lång uppsats annars.
Inlagd: 2009-03-11


Fråga:
Jag undrar hur det känns att vara elitdomare och ta ett beslut och så kommer ngn medikåt pamp och mer eller mindre säger att ni är totalt värdelösa? Hade varit kul att se vad ni svarar på detta då frågan faktiskt är berättigad.
Svar:
Känns förstås inte alls roligt!
Förutom att vi jobbar hårt med vår egen hockeyutveckling(regler, spelförståelse och fysik) så arbetar vi också väldigt mycket med att föra en konstruktiv dialog med spelare, tränare, sportchefer och andra hockeykunniga personer. Före, under och efter match.
Ibland kommer det dock ett & annat "pucko"(ursäkta ordvitsen;-)) som i stridens nederlag inte har access till oss domare och då i ren frustration vänder sig till första bästa öppna öra. Ofta är då hungriga journalister, som med all rätt, lyssnar in samt då får sina headlines... Det är något som vi domare tyvärr får leva med.
Från dom här personerna, du refererar till, så kommer ursäkter ibland i efterhand. Dock tyvärr inte alls lika ofta som rubrikerna lyser upp mediahimlen.
Inlagd: 2009-03-11


Fråga:
Vart får man reda på vilka domare som dömer slutspelsmatcherna? vilka som är med i kvartsfinalerna.. sen semi.. skulle vara kul om ni la ut det på sidan med...
Svar:
Vilka domare som dömer vilken slutspelsmatch blir offentligt på Svenska Hockeyförbundets hemsida först 2 timmar innan matchen börjar.
Inlagd: 2009-03-10


Fråga:
Varför har domarna i Elitserien gråa tröjor? är det en sponsordeal som de var med tröjorna som hade horisontella linjer?
Svar:
Tröjorna är NHL-inspirerade och framtagna tillsammans med Svenska Hockeyligan och Nike Bauer Hockey. De förra med tvärränder var sponsorstyrda designmässigt av Polarn o Pyret.
Inlagd: 2009-03-09



Fråga:
Varför blir det ibland 2+2 minuters utvisning för spel med hög klubba?
Svar:
Om en spelare oavsiktligt träffar en motståndare med en hög klubb och motståndaren blir skadad enligt domarens bedömning skall det dubbla mindre straffet utdömas. Dvs 2+2 minter.
Inlagd: 2009-03-05


Fråga:
Varför kommer det hit utländska domare och dömer?
Svar:
Sverige är med i ett utbyte där domare ifrån ett flertal länder är med. Orsaken är att domarna skall få internationell erfarenhet.
Inlagd: 2009-03-05


Har du någon fråga eller fundering? Skicka den till oss.